Lajos tanyája

Lajos tanyája

Kecsketartás, fejés, sajtkészítés

2015. július 04. - Lajos gazda

Nagyon szeretem a sajtokat.  A növény zsírral készült élelmiszer készítményeket viszont nem. A jó minőségű sajtok azonban drágák. Sose tudtam belőlük annyit vásárolni amennyit szerettem volna. Itt jött képbe a tanya és az önellátás. Ha sok sajtot akarunk enni, akkor csináljunk!

A sajt tejből készül. Tejet ad a tehén, a kecske és a juh, meg még pár egzotikusabb jószág (pl. bivaly, zebu). Kezdőként az  egzotikusakkal nem szándékoztam próbálkozni, így az első három jöhetett szóba. A tehén nekem nagynak tűnt és drága is, így a kecskén és a juhon gondolkoztam. A gyakori juhfajták nem sok tejet adnak. Tejelő fajta beszerzése nem olyan egyszerű, mint a kecskéjé, aminek parlagi egyedei is elfogadható mennyiségű tejet adnak. Maradt a kecske a szegény ember tehene.

Az első lecke, amit megtanultam, az volt, hogy egy kecskét nem lehet tartani. Legalább kettőt kell! Első kecskénk Linda nagyon aranyos volt,  jól viselkedett, élvezte a füves kifutót amit kialakítottunk neki. Addig, amíg ott voltunk vele. Amint magára hagytuk folyamatosan szívszorítóan mee-getett. Így villámgyorsan megvásároltuk második kecskénket Csöcsikét. Ezután már magukra hagyhattuk őket, nyugodtak maradtak. Tovább vadásztunk eladó kecskékre, így került hozzánk Ágota és Punky. A következő évi szaporulat biztosításához bakra is szükségünk volt, Erre a feladatra Barnust találtuk, és a vele együtt kínált két lánykát, Gizit és Ninát is megvásároltuk. Induló állományunk megvolt, velük vágtunk neki a télnek. Amikor megvettük Punky már apasztás alatt volt, de annyi tejet még adott, hogy meg tanulhattam rajta a fejést, és volt tej a kávéba is.

01010010.JPG

Ekkor még mellette guggolva fejtem.

Ősszel Ágota, Punky és Csöcsike sikeresen vemhesült. A többi leány még nem volt ivarérett. Ágota sajnos elvetélt. Punki és Csöcsike azonban április végén életet adott 2-2 kis baknak. Két hete választottuk le őket, így kezdődhetett a fejés és a sajtkészítés. Hogy a fejés kényelmesebb legyen fejő kalodát készítettem.01010139.JPG

01010155.JPG

Így már kényelmesebb.

A Két kecske tejéből két naponta tudunk egy kb. fél kilós sajtot készíteni. Először egy kemény reszelhető sajttal próbálkoztunk, amit  a hosszú érlelési idő miatt csak hónapok múlva kóstolhatunk meg. Majd többféle friss sajttal és a görög Halloumi sajttal próbálkoztunk. Ezek kóstolásán már túl vagyunk nekünk és a rokonságnak is ízlettek.kep_029.jpgA piros viaszos a kemény sajt, hátul natúr, elöl kakukkfüves-fokhagymás friss sajt.

Kecsketartás, sajtkészítés témában több posztot tervezek, amik jobban belemennek majd a részletekbe.

A bejegyzés trackback címe:

https://lajostanyaja.blog.hu/api/trackback/id/tr937594252

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása